„Amikor tíz évvel ezelőtt elkezdtem ebben a szakmában dolgozni, a pályázati előminősítés piacon elfogadott óradíja 20 ezer forint volt, amiért egy óra alatt ketten-hárman megvizsgáltuk és eldöntöttük, hogy az adott terv alkalmas-e arra, hogy pályázati támogatásban részesüljön. Ma már mindenki kénytelen ingyen végezni ezt az előzetes tanácsadást, olyan sok a versenytárs" - mutat rá az uniós pályázatírói piac változására Maróczi Imre, a Pályázati Projektmenedzserek és Tanácsadók Országos Szövetségének (Pátosz) elnöke. Ma Magyarországon öt és tízezer között van a pályázatírók száma, igaz, az utóbbi egy-két évben, az előző hétéves uniós pénzosztási ciklus lefutásával, nagy részük munka nélkül maradt. Az ősszel induló új pályázatokhoz azonban várhatóan ismét több ezer szakértőre lesz szükség. Bár a kormány a közelmúltban többször pedzeget­te, hogy államosítja a pályázatírást, a szakmá­ban úgy látják, ez legfeljebb az önkormányzati szektorban valósulhat meg, a vállalkozásoknak továbbra is szükségük lesz a külső, független szakértői segítségre.

 

 

A részleges államosításról szóló bizonytalan hírek mindenesetre arra sarkallták a Pátoszt, hogy „megbízható pályázatíró" tanúsítványt vezessen be, amelynek megszerzéséhez a diplo­ma mellett elvárás a minimum ötéves tanácsadói tapasztalat, és a kiírás típusától függően 5-14 elkészített pályázat, öt referencia és az etikai kódex betartása. A pályázatírói szakma alapvetően nincs végzettséghez és képzettséghez kötve, és nem is szerepel az Országos Képzési jegyzékben, így az oktatócégek a saját, válto­zatosan elnevezett akkreditált programjuk alap­ján végzik az uniós kiírásokban eligazodni tudó szakemberek képzését. „A jelentkezők mintegy fele pályamódosító vagy munkanélküli, a másik fele a jelenlegi munkájához kiegészítésként sze­retné megtanulni a szakmát" - mondja Lökkös Tibor, az évi 8-10 ilyen tanfolyamot szervező EFEB Felnőttoktatási Központ Kft. vezető oktatója. Az egy hónapos, szombatonkénti kurzuson va­lódi nyertes uniós pályázatok adaptációin gyakorolnak a hallgatók, akiknek azt ígérik a szerve­zők, hogy a hónap végére két különböző típusú - humánerőforrás-fejlesztési és vállalkozási - uniós pályázat elkészítését megtanítják nekik. „A résztvevők egyharmada az oktatás során szembesül azzal, mennyire összetett ez a mun­ka" - mondja Lökkös, hozzátéve, hogy a vég­zőknek nagyjából a fele helyezkedik el a pályán, közülük is a legtöbben alkalmazottként, például valamelyik közreműködő szervezetnél, és csak kevesen fognak saját vállalkozásba. Az EFEB-nél is elismerik, hogy a tanfolyam rálátást ad ugyan a szakmára, ám az első igazi pályázat elkészítése nagy próbatétel a náluk végzőknek is.

 

„A kollégáink kevesebb, mint tíz százaléka vett részt valamilyen külső pályázatírói tanfo­lyamon, a többieket mi magunk képeztük ki. Ha egy kezdő, tapasztaltabb kollégával együtt adott típusú pályázatból kettőt elkészít, már maga is képes lesz önálló munkára" - mondja Essősy Zsombor, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. ve­zérigazgatója. A tíz év alatt több mint 800 uniós finanszírozású program megvalósításában sze­repet vállaló társaságnál ma félszáz pályázatíró dolgozik, de az őszre várható kiírásokhoz nagy­jából még egyszer ennyi szakembert terveznek felvenni. „Sokan jöttek át hozzánk valamilyen adminisztrációs területről, például könyvelők, banki alkalmazottak voltak előzőleg, de akad geológus, jogász, agrármérnök és szociológus is a csapatban" - jelzi a pályázatmenedzseri szakma nyitottságát Essősy, aki szerint a legfontosabb, hogy az átnyergelők képesek legyenek kifogástalanul kommunikálni az ügyfelekkel, erős legyen a tűrőképességük, és jól bánjanak a számokkal. Egy szakembernek nem kell min­den típusú pályázat elkészítéséhez értenie, így cégen belül általában szakosodnak egy-egy területre. Aki például logisztikai programokban jártas, az nem biztos, hogy egy iskolabővítést végig tud asszisztálni, és hiába készített el valaki akár nyolc kórház-felújítási pályázatot, lehet, hogy egy vállalkozás szimpla CNC-hegesztőgép- beszerzési tenderét nem tudná összerakni.

 

A fizetséget egyre gyakrabban sikerdíj for­májában kapják meg a pályázatírók, ami nagy átlagban az igényelt támogatás öt százaléka. A több százmillió forintos programoknál ez az arány kisebb, míg egy pár milliós pályázat­nál valamivel nagyobb. Ha azonban komoly megvalósíthatósági tanulmányt is kell készíteni a beruházáshoz, azért fix díjat kérnek a tanács­adók. Ez főként a nagyobb infrastrukturális, környezetvédelmi és energetikai pályázatoknál jellemző, ahol már az előzetes dokumentáción is két-három szakértő dolgozik két-három hó­napon át.

 

 Forrás: HVG